Het is iets waar niemand op zit te wachten, maar ook iets waar ongeveer een kwart van de auto’s jaarlijks mee te maken krijgt: pech. Sta je met pech langs de weg, dan moet je meestal pechhulp inschakelen om je weg weer te kunnen vervolgen. Voor veel mensen is het echter niet duidelijk hoe het zit met de kosten: wordt dit standaard gedekt, of moet ik het zelf betalen?

Of pechhulp onderdeel is van je autoverzekering, hangt af van de verzekering die je hebt gekozen en de verzekeraar. In de meeste gevallen moet je de autoverzekering handmatig uitbreiden met pechhulpdekking. Verzekeringsbaas geeft je vijf tips om rekening mee te houden bij de keuze voor pechhulpdekking.

Pechhulp en de autoverzekering

Hoewel veel mensen vroeg of laat te maken krijgen met pech langs de weg, heeft maar 18% pechhulp gedekt in een verzekering. Dit kan een uitbreiding zijn van de bestaande autoverzekering, maar ook een aparte verzekering bij een specialistisch bedrijf.

Zo is de ANWB van oudsher een bedrijf dat zich voornamelijk richt op pechhulp en kan bij de ANWB een uitgebreid pechhulplidmaatschap worden afgesloten, in feite een verzekering.

Het kan per verzekeraar verschillen in welke mate pechhulp gedekt wordt. Doorgaans zijn de volgende diensten inbegrepen bij pechhulp:

  • Plaatselijke reparatie, zo mogelijk
  • Vervoer auto naar dichtstbijzijnde garage
  • Vervoer naar huis
  • Vervangend vervoer terwijl reparatie plaatsvindt
  • Vervangend chauffeur, zo nodig

Let bij het afsluiten van een pechhulpverzekering op de volgende vijf zaken:

1. Exacte dekking

De vijf punten hierboven zijn meestal inbegrepen wanneer pechhulp gedekt wordt, maar er kunnen verschillen bestaan per verzekeraar.

Ook kunnen er verschillen zijn in de specifieke voorwaarden voor iedere aangeboden dienst. Bekijk deze goed voor je de verzekering afsluit.

2. Buitenland inbegrepen?

Niet iedere pechhulpdienst is ook beschikbaar in het buitenland. Heb je dit wel nodig, dan is dit dus een belangrijk criterium om rekening mee te houden.

Tegelijkertijd kan het ook zijn dat je geen pechhulp in het buitenland nodig hebt. In dit geval kan het voordeliger uit te pakken om een verzekeraar te kiezen die pechhulp in het buitenland niet heeft inbegrepen.

3. Aanhanger? Uitbreiding vereist

Bij de meeste verzekeraars is pechhulp met en aanhanger niet standaard gedekt. Dat kan leiden tot vervelende verrassingen wanneer je met je auto en aanhanger langs de kant staat.

Vaak moet je in dit geval flink bijbetalen om toch geholpen te worden. Rijd je (veel) met een aanhanger, wees er dan zeker van dat je kiest voor een verzekeraar of bedrijf dat pech met aanhangers ook dekt.

4. Korting bij meerdere verzekeringen bij één verzekeraar

Veel (auto)verzekeraars bieden de mogelijkheid aan om ook pechhulp te laten dekken. Niet alleen is het makkelijk om je verschillende verzekeringen onder te brengen bij één verzekeraar, het kan ook voordelig zijn.

Veel verzekeraars hanteren kortingen en acties, waardoor je minder hoeft te betalen wanneer je meerdere verzekeringen met elkaar combineert.

5. Hoogte premie

Hoewel de hoogte van de premie niet op de eerste plaats leidend moet zijn (in verband met verschillen in dekking) is het wel iets om mee te nemen. Hebben twee aanbieders een vergelijkbare dekking, dan kun je wel een goede vergelijking maken.

De hoogte van de premie wordt onder meer bepaald op basis van het voertuig, de woonplaats van de afnemer en de leeftijd van het voertuig.

Posted by Redactie